Teknologi og kunstig intelligens vil spille en sentral rolle i fremtidens samfunn. Det er derfor viktig at utdanningssystemet vårt forbereder elever på fremtiden.
Læreren skal ha friheten til å selv bestemme hvordan undervisningen burde legges opp. Det er lærerne, som er nærmest
elevene og har den pedagogiske kompetansen, som har den beste forutsetningen for å bestemme hvilke verktøy og metoder
som best fremmer læring. Det skal være opp til læreren, ikke politikere som skal bestemme om analoge eller digitale læremidler brukes.
For å sikre at den norske utdanningen er fremtidsrettet, trenger vi gode retningslinjer for bruk av KI i skolen. Lærerne trenger økt kunnskap
om KI for å kunne benytte det på en fornuftig måte. Elevene må lære å bruke KI på en hensiktsmessig måte, der kritisk
tenkning er viktig. KI vil bli en sentral del av elevenes fremtidige arbeidsliv og samfunn.
Samtidig er det viktig å være klar over teknologiens begrensninger. Forskning viser at skjermfri undervisning, spesielt i lese- og skriveopplæringen, er viktig for å sikre dybdelæring og konsentrasjon. En fortsatt satsing på digitale læremidler må derfor kombineres med en videreutvikling og satsing på fysiske læremidler og velfylte skolebibliotek. I tillegg vet vi også at mobilbruk i skolen fører til mer mobbing, og mindre læring. Lærerne må derfor sikres tilstrekkelig myndighet til å regulere elevenes skjermbruk.
Den rasende digitaliseringen av skolen har gått på bekostning av barns personvern. Personvernkommisjonen tydeliggjorde i 2022 at det er en gjennomgående tendens til at digitalisering i skolen, går på bekostning av personvernet. Det er viktig at skolen er varsom med hva slags persondata som samles inn om våre elever.
Unge Venstre vil:
- At lærerne selv kan bestemme hvilke læremidler og pedagogiske verktøy de vil bruke
- Øke bevilgningen til innkjøp av læremidler
- Øke lærernes kunnskap om kunstig intelligens, og legge opp til at dette aktivt benyttes i undervisningen
- Sørge for at eventuell skjermbruk i skolen er pedagogisk begrunnet
- Tilpasse bruken av digitale læringsverktøy til elevenes alder