Hopp til hovedinnhold

22. oktober 2024

| Oppdatert 22. oktober 2024

Skriftlig duell - eksamen

Bør man beholde eksamen? Les den skriftlige duellen mellom leder av Follo Unge Venstre, Nora Boujibar, og leder av Vestfold og Telemark Unge Venstre, Oscar Solvåg.

Nora Boujibar, leder i Follo Unge Venstre (for eksamen i alle fag):

Dagens eksamensordning i videregående skole spiller lotto med elevenes framtid.

Hvilket fag elevene avlegger eksamen i, eller om man i det hele tatt kommer opp, avgjøres av loddtrekkning. Den urettferdige trekk-ordningen gjør det umulig for elevene å forberede seg godt gjennom skoleåret. Mangelen på forutsigbarhet legger unødvendig press på elever, som må gamble med hvilke fag de skal prioritere. Ved å innføre eksamen i alle fag, kombinert med modulbasert opplæring, får vi en mer rettferdig vurdering av hver enkelt elev sin helhetlige kompetanse.

Eksamen er viktig. Det er den eneste vurderingssituasjonen hvor elevene blir vurdert av en uavhengig og ekstern sensor. Dette sikrer et vitnemål som gjenspeiler deres faktiske kompetansenivå.

Obligatorisk eksamen i alle fag er ikke bare nødvendig, det er sentralt for å gi elevene den forutsigbarheten de fortjener. Dagens eksamenslotteri gjør vurderingene urettferdige og skaper en skole hvor flaks spiller en større rolle enn innsats.

Oscar Solvåg, leder av Vestfold og Telemark Unge Venstre (mot eksamen i alle fag):

Landsmøtet skal ta stilling til forslag om eksamen i alle fag og fjerning av standpunkt. Dette er til tross for at nesten halvparten av alle elever i videregående får lavere karakter til skriftlig eksamen enn til standpunkt. Utdanningsdirektoratet har rapportert at hele 47 % av elevene går ned i karakter når de tar eksamen!

For mange kan dette skape enormt press og stress, da én dårlig dag på eksamen kan være nok til å hindre en elev fra å komme inn på sitt ønskede studium. Dette gjelder spesielt når karakteren får så stor vekt i opptak til høyere utdanning.

Innvandrerelever er blant dem som rammes hardest. Statistisk sentralbyrå viser at elever med kort botid i Norge har større avvik mellom standpunkt- og eksamenskarakterer enn andre.Dette kan ofte tilskrives språkbarrierer og andre utfordringer knyttet til eksamensformen, som krever en spesifikk ferdighet på en bestemt dag.

Sveinung Rotevatn sa før sommeren at eksamen i alle fag vil øke forutsigbarheten og senke stresset, her er jeg svært uenig. Forslag A, som støttes av landsstyret, vil nettopp oppfylle Rotevatn sine ønsker uten å innføre 15 ulike eksamener. Ved å beholde standpunktkarakteren som et helhetlig mål på elevens innsats gjennom året, samtidig som man gir større forutsigbarhet og fleksibilitet rundt eksamensform, kan vi sørge for en mer rettferdig vurdering. Dette vil bidra til å redusere stressnivået og sikre at elever får vise sitt fulle potensial gjennom flere vurderingsformer, ikke bare én eksamensdag.

Del artikkelen