Hopp til hovedinnhold

Digitalisering og kunstig intelligens

På kort tid har privat og offentlig sektor blitt mer digitalisert, og Norge er en av de mest digitaliserte landene i verden. Nå er vi midt i en stor framvekst av KI-teknologi. Framgangen av teknologi er i hovedsak en svært god utvikling og noe samfunnet må utnytte til det fulle. Samtidig i denne utviklingen må vi beskytte borgernes grunnleggende rett til beskyttelse, og anerkjenner de sikkerhetspolitiske utfordringene dette kan innebære.

Økt digitalisering gir offentlig og privat sektor store muligheter til å øke effektivitets- og produktivitetsnivået og redusere byråkratiet. Det kan redusere offentlige utgifter og gi folk større frihet i sitt eget liv.

Nå er det en stor teknologisk framvekst av kunstig intelligens. Kunstig intelligens gir samfunnet og menneskeheten store muligheter for å utvikle seg og skape en fremtid med økt frihet og velstand for alle. Vi skal jobbe på lag med kunstig intelligens, ikke imot den.

Samtidig som digitaliseringen og KI-teknologi vokser i et lyntempo er det viktig at vi beskytter borgernes grunnleggende rettigheter til privatliv. Internasjonale institusjoner som EU og FN må gå sammen for å sikre et regelverk som sørger for at personvernet og sikkerhetspolitiske hensyn blir bevart i den teknologiske utviklingen.

Unge Venstre vil:

  • Styrke forskningen på KI-teknologi og teknologi
  • At Norge skal ta et internasjonalt initiativ for å sikre menneskers personvern i den teknologiske utviklingen, og at reguleringer skal gå mot selskaper fremfor mot forbrukere
  • At Norge, i samråd med EU og andre land, sikrer retningslinjer mot algoritmer som bidrar til skadelig polarisering og strider med menneskerettighetene
  • Norge skal ta initiativ til at utvikling og bruk av KI følger strenge etiske retningslinjer som beskytter individets rettigheter og personvern.
  • Forby ansiktsgjenkjennende overvåkningsteknologi
  • Etablere systemer for å håndheve EUs regelverk, herunder EUs AI Act
  • Øke lærernes kunnskap om kunstig intelligens, og legge til rette om at dette aktivt benyttes i undervisningen
  • Sørge for at eventuell skjermbruk i skolen er pedagogisk begrunnet
  • Tilpasse bruken av digitale læringsverktøy til elevenes alder

Del artikkelen